Grāmata piedāvā izzināt, kādi ir 11.–12. klases skolēnu kolektīvās atmiņas un vēstures zināšanu avoti, kā vērtējama to darbība un kādu nozīmi tiem piešķir paši jaunieši sešās Latgales vidusskolās (Baltinavas, Bērzpils, Nautrēnu, Rekavas, Tilžas vidusskolās un Viļakas Valsts ģimnāzijā). Tas skaidrots konkrētas vēstures norises griezumā – aplūkojot skolēnu kolektīvo atmiņu par pretrunīgi vērtēto nacionālo pretošanās kustību padomju okupācijai (izraudzīto skolu tuvākā vai tālākā apkārtnē savulaik risinājās aktīva nacionālo partizānu darbība, kuras atskaņas atbalsojas arī mūsdienās).
Pateicība 7 Ievads 9 Kolektīvā atmiņa 12 Par pētījumu 15 Skolēnu aptauja: Nacionālā pretošanās kustība Latgales vidusskolēnu zināšanās un kolektīvajā atmiņā 19 Vēsturiskais fons un memoriālā kultūra 20 Nacionālo partizānu vērtējums no padomju gadiem līdz mūsdienām 20 Izpētes līmenis 25 Īss ieskats kustības darbībā 28 Izpētes nozīmība 31 Memoriālā kultūra pētījumā ietvertajās vietās 32 Mediētā kolektīvā atmiņa: piemiņas vietu attainojums vietējos laikrakstos 48 Nacionālā pretošanās kustība padomju okupācijai vidusskolēnu zināšanās un kolektīvajā atmiņā 52 Zināšanu lauks 52 Zināšanu un kolektīvās atmiņas resursi 59 Vēstures stundas 60 Ģimene 64 Piemiņas vietas un pasākumi 72 Skolēnu kolektīvā atmiņa 81 Nacionālo partizānu vērtējums 82 Iespējamie cēloņi 85 Vecāku aptauja: Latvijas vēstures komunikācija ģimenē 91 Sarunas par vēsturi ģimenē 95 Vai ģimenē jārunā par vēsturi 95 “Mamma runāja ļoti klusu” 98 Ģimenē apspriestie vēstures periodi 104 Dominē sadzīves izklāsts 106 Personīgās atmiņas – par padomju laiku 108 (Ne)jautā un (ne)stāsta? 114 Atmiņu modinātāji 116 Ģimeņu ieteikumi vēstures stundām 118 Pilnvērtīgai kolektīvās atmiņas veidošanai 124 Nobeigums 127 Avoti un literatūra 132 Personu rādītājs 140 Vietu rādītājs 141 (Un)told History: School. Home. Memory. Summary 142