Šaursliežu dzelzceļš un vecā stacija Gulbenē. Caur Vecgulbeni gāja dzelzceļa līnija Stukmaņi (Pļaviņas)- Vecgulbene - Alūksne-Valka, kas kalpoja lauksaimniecības produkcijas lielražotāju un kokmateriālu izstrādātāju lokālā transporta vajadzībām. Oficiāla šīs dzelzceļa līnijas atklāšana vispārējai lietošanai notika 1903.gada 15.augustā. Izbūvētās trases garums bija 199 verstis (versts - 1,0668 km), vilcienu kustības ātrums - ap 15-20 km stundā, sliežu platums - 750 mm. Šaursliežu dzelzceļa stacijas ēka celta no sarkaniem ķieģeļiem laikā no 1901. līdz 1903.gadam. Pirmā pasaules kara laikā krievu armijas daļas dzelzceļa posmā Stukmaņi – Vecgulbene izbūvēja platsliežu līniju (1524 mm), bet pārējā posmā saglabājās šaursliežu dzelzceļš (750 mm). Pirmā pasaules kara un neatkarības cīņu laikā Vecgulbenes - Alūksnes – Valkas dzelzceļa līnija atradās tiešā kara darbības zonā, tādēļ tā pēc tam bija jāatjauno. 1939.g. platsliežu stacijā pasažieru ērtībām tika pievienots šaursliežu ceļš, tādēļ vecā stacijas ēka vairs nepildīja savas iepriekšējās funkcijas. Otrā pasaules kara laikā, vācu karaspēkam atkāpjoties un padomju aviācijas uzlidojumu rezultātā, Gulbenes dzelzceļa mezgls gandrīz pilnībā bija iznīcināts un bija paralizēta Vidzemes šaursliežu dzelzceļa līniju darbība, kas pēc kara tika atjaunota. 20. gadsimta 90. gados tika pārtraukti kravas pārvadājumi pa šaursliežu dzelzceļu. Mūsdienās šis vispārējās lietošanas šaursliežu dzelzceļa posms 32,8 km garumā ir vienīgais, kas darbojas Latvijā, stacijas ēka tiek izmantota kā dzīvojamā ēka. Gulbenes - Alūksnes šaursliežu dzelzceļš, ieskaitot aprīkojumu, staciju ēkas un būves, kā arī ritošo sastāvu, ir atzīts par tehnikas pieminekli.
Oriģināla turētājs:
Latvijas Nacionālā bibliotēka
Struktūrvienība, kurā atrodas oriģināls:
Letonikas un Baltijas centrs. Baltijas Centrālās bibliotēkas kolekcija