Platsliežu dzelzceļš un jaunā stacija Gulbenē (Vecgulbenē). 1903. gadā tika atklāta šaursliežu dzelzceļa līnija Stukmaņi (Pļaviņas)-Vecgulbene- Alūksne-Valka, kas kalpoja lauksaimniecības produkcijas un kokmateriālu pārvadājumiem. Pirmā pasaules kara laikā krievu armijas daļas dzelzceļa posmā Stukmaņi – Vecgulbene izbūvēja platsliežu līniju (1524 mm), bet pārējā posmā saglabājās šaursliežu dzelzceļš (750 mm). Pirmā pasaules kara un neatkarības cīņu laikā Vecgulbenes - Alūksnes – Valkas dzelzceļa līnija atradās tiešā kara darbības zonā, tādēļ tā pēc tam bija jāatjauno. 20. gadsimta 20. gados Vecgulbeni bija iecerēts izveidot kā satiksmes mezglu, tāpēc 1925. – 26. gadā pēc arhitekta Pētera Federa projekta uzcēla jauno lielo dzelzceļa staciju klasicisma stilā– tā ir tajā laikā ievērojamākā stacijas jaunbūve Latvijā. 1939.g. pasažieru ērtībām platsliežu stacijai tika pievienots arī šaursliežu ceļš, kuram līdz tam bija atsevišķa stacija. Otrā pasaules kara laikā, vācu karaspēkam atkāpjoties un padomju aviācijas uzlidojumu rezultātā, Gulbenes dzelzceļa mezgls gandrīz pilnībā bija iznīcināts un bija paralizēta Vidzemes šaursliežu dzelzceļa līniju darbība, bet jaunā stacija sagrauta. Stacijas ēku atjaunoja 1948. gadā. Mūsdienās staciju ēkas un būves, ritošais sastāvs u. c. ir atzīts par tehnikas pieminekli.
Oriģināla turētājs:
Latvijas Nacionālā bibliotēka
Struktūrvienība, kurā atrodas oriģināls:
Letonikas un Baltijas centrs. Baltijas Centrālās bibliotēkas kolekcija